28 September 2009

Cerpen AidilFitri :Sesuci Air Mata Taubat [Part 1]

| |
Di kala sang bulan galak mengambang, diselang-seli pula sayup-sayup tempikan rindu si burung hantu. Begitulah suasana pada setiap malam. Tetapi malam itu dirasakan berlainan dari malam yang biasa bagi Sabri. Baginya malam bulan 1000 rahmat itu telah menyentak hatinya setelah mendengar tazkirah ringkas Ustaz Jamilul. Setiap tutur patah perkataan Ustaz Jamilul bermain-main di corong telinganya.
“Cuba kita muhasabah diri kita balik, apakah yang kita perolehi setakat seminggu kita berpuasa? Adakah sekadar lapar dan dahaga? Sepatutnya kita sebagai Muslim haruslah bertungkus-lumus mengejar ganjaran yang melimpah ruah yang dijanjikan oleh Allah SWT. Bulan yang berkat ini Allah SWT sudah membelengu musuh utama kita yakni Syaitan! Mengapa kita masih lagi tidak mampu melawan nafsu kita sendiri. Bahkan kita bukan sahaja tidak mahu merebut peluang ini tetapi sanggup membuat perkara-perkara yang dimurkai Allah SWT. Golongan seperti inilah yang Nabi mendoakan kecelakaannya”
Sabri termenung sendirian. Perasaan sebak dan kesal berbaur di dalam hatinya. Tanpa disedarinya, air mata yang mahal bagi seorang lelaki mengalir di pipinya. “ Ya Allah! Kau ampunilah hambuMu yang leka ini Ya Allah” Sabri bermonolog sendirian.
“Sabri, mengapa termenung nie?” sapa satu suara yang menyentaknya dari khayalan. Cepat-cepat dia mengesat air matanya.
“Err, takde apa-apa nek” jawab Sabri ringkas lantas cuba untuk tersenyum.
Nenek Limah menatap cucu kesayangannya itu. Dari raut wajahnya jelas terpancar ketidakikhlasan senyumannya.
“Janganlah berdalih. Kalau takde apa-apa kenapa sampai nangis nie?”
“Urm, takdela nenek. Mata Sabri nie masuk habuk. Err, laku ke nenek jual kuih tadi?” balas Sabri cuba mengubah topik.
“Alhamdulillah. Laku pulak kuih nenek hari nie. Maklumlah bulan Ramadhan.”
“Urm, nek, nak tanya boleh tak?”
“Tanya apa?”
“Mana ayah dan ibu Sabri?”
Nenek Limah tergamam. Baginya soalan itu benar-benar pahit untuk dijawab kerana jawapannya ada di sebalik memori pahit di lubuk fikirannya.
“Sabri, bukankah nenek dah cakap, mak dan ayah Sabri bekerja di KL” jawab Nenek Limah menyelindungkan kebenaran.
“Tapi nek, mengapa kita hidup susah? Mengapa nenek yang bekerja untuk meyara perbelanjaan sekolah saya? Mengapa mereka tak pernah nak jumpa saya? Apa dosa saya nek?” Soal Sabri bertubi-tubi bak sepucuk pistol yang memuntahkan pelurunya.
Nenek Halimah tidak dapat mengawal perasaannya lantas tunduk menyepi. Suasana sunyi seketika.
“Kenapa nenek senyap? Jawablah nek.” desak Sabri. Darah mudanya mula panas.
“Sabri tak salahkan nenek. Tapi kenapa nenek menyembunyikan hal sebenar?”
“Nenek cuma tak mahu kamu tertekan.” .
“Sabri lebih tertekan kalau nenek buat camni. Sampai bila nenek nak sembunikan hal nie?” Air matanya membasahi pipinya. Dia sememangnya membesar tanpa ibu dan ayahnya. Selama ini, neneknyalah yang bertungkus-lumus mencari rezeki untuk membesarkannya.
“ Sabri, nenek minta maaf banyak-banyak. Nenek tidak berniat nak berdalih dengan kamu tetapi nenek tak mahu kamu hadapi tekanan hidup. Tapi sekarang, nenek rasa dah sampai masanya nenek menceritakan perkara yang sebenar. Sebenarnya ayah dan ibu kamu bercerai pada usia kamu 1 tahun. Pada masa itu, rumahtangga ibu-bapa kamu bagaikan retak menanti belah. Ibu kamu langsung tidak hiraukan kamu. Sejak kamu dilahirkan, dia merasa bahwasanya diri dia telah telepas dari tangungjawab hidup. Setiap malam pasti dia keluar entah kemana. Langsung tidak menghormati bapa kamu sebagai ketua rumahtangga. Bapa kamu sudah berbuih mulut menasihati namun langsung tidak diendahkan. Kerana rasa curiga yang teramat, bapa kamu cuba mengintip ibu kamu. Alangkah terkejutnya bapa kamu apabila mendapati isterinya telah melakukan hubungan dengan lelaki lain. Akibat terlalu marah, bapa kamu menyerang lelaki itu. Namun, nasib bapa kamu amat malang. Dia tidak tahu bahawasanya lelaki yang menjalinkan hubungan dengan ibu kamu itu adalah Wan,ketua gangster di situ.” Air mata nenek Limah mengalir deras “Lepas tu nek? Apa yang jadi pada ayah?”tanya Sabri.
“Bapa kamu dibelasah teruk oleh gangster disitSelepas itu, bapa kamu dikejarkan ke hospital berhampiran dengan bantuan orang awam. Bapa kamu koma di hospital 3 bulan sebelum menghembuskan nafasnya terakhir.” Sebak nenek Limah menjadi-jadi. Sabri memeluk neneknya.
“Habis tu, macamana nenek tahu Sabri nie anak ayah?” soal Sabri.
“ Semasa koma, Nenek yang suruh doktor jalankan ujian DNA sama ada kamu ini adalah anak abah kamu atau lelaki keparat itu. Hasilnya kamu memang anak ayah kamu.”
“ Maafkan Sabri nek kerana terlalu mendesak.” jelas Sabri. Benci dan dendam kepada ibunya membuak-buak di dalam hati mendengar cerita neneknya tadi.

*************
KRINGGGGG!!!. Loceng berbunyi menandakan waktu rehat bagi pelajar-pelajar di Sekolah Menenengah Kebangsaan Jalan Tasek ini. Kelihatan murid-murid yang bukan Islam berpusu-pusu keluar meluru ke kantin. Sabri tidak tahu kemana hendak dituju. Dia akhirnya mengambil tempat di sebatang pohon yang agak rendang di tepi padang sekolah. Fikirannya terbang bersama awan nun di sana. Sedang jauh mengalamun, tiba-tiba,
“Aduh, jauh pulak mamat nie berangan.” sapa Muhaimin, kawan rapatnya. Sabri membisu.
“Nie apa pasal lak nie? Selalu tak macam nie. Dah makan belum?” Tanya Muhaimin prihatin.
“Err..”
“ Dah tak payah jawab. Aku tau kau belum makan lagi. Ke kau tak puasa?” Jawab Muhaimin memintas percakapan Sabri sambil bergurau.
Sabri tersengih. Dia senang mempunyai kawan yang amat prihatin dengannya. Mereka berkawan sejak di bangku tadika lagi.
“Woi Sab, ceritalah. Apa masaalah kau sebenarnya? Dari tadi lagi aku tengok kau asyik termenung je.Masa belajar pun kau tak memberi tumpuan. Sambil-sambil lepak nie boleh dengar cerita. Lagipun aku bukannya sape, kawan baik kau jugak.” pinta Muhaimin.
“Begini Min. Aku rasa bersalah pada Tuhan. Kau tak dengar ke tazkirah Ustaz Jamilul semalam? Kau rasa kita nie dah cuku bersungguh ke dalam beribadat?” jelas Sabri.
“Itulah aku pun terfikir jugak. Aku rasa rugi sangat. Ye la, selama nie kita duk melepak kat cyber café tue la, mencuri dan macam-macam lagi perkara jahat yang kita buat. Walaupun kita tengok je budak-budak tu main, tapi aku rasa buang masa la.”
“Habis tu, apa cadangan kau? Macam mana nak tebus kerugian kita nie?”
“Kenapa tana aku pulak? Kau ingat aku nie ustaz ke? Macamnilah, apa kata kita tanya Ustaz Jamilul? Amacam?”
“OK” balas Sabri rigkas.
***********

BERSAMBUNG

12 Komen:

salam. cerita dah menarik, tpi apsal tetiba bersambung...? ni yg tk best niii..

asal citer tergantung..

besh jer bace tbe2..

besambung..

cpt2 sambung..
xsabo nk tgk akhirnyer

permulaan anta menarik..tjuk cerpen mmbuatkan ana tertunngu smbungnye..

salam,,,,
cerita yang menarik,,,
prosa sastera ada,,
ok3,,
cerpan mana boleh smbung2..
gndakan usaha..
smbungkan cpt2..

okheyhee!! adoiii...will be continue plop...[assobru minal iman~] heee..blot kew... :/

Tok Guru ITF mu!!!:
Salam...
aku rase dr segi penulisan tu dh ok...
Tp, (ni pndpt aku jah...aku bkn sek sastera pn...)
aku rase x bsesuaian klau cerpen ade smbgn mcm yg ko bt ni...
sbb cerpen ni pkataan asal die 'cerita pendek'...
lbih baek klau xde sambunganlah...
ni pndpt aku jah...aku pn sbnr nya x reti mano jgk...
tp, ni lah ulasan aku nya...
Wassalam.

salam...
maaf kalau komen ini membuat anda tersinggung...
macam tak logik la plak nenek suro doktor wat DNA.
nenek tu tau ke DNA tu ape???? biasanya org dulu2 x berapa tau pasal DNA.
sekian...
teruskan usaha anda....
wassalam....

Author

Uh?? Terima Kasih kepada semua kerana memberi respon yang baik... Ha.. Nk tau cmner nenek tuh tau DNA?? ha.. Tunggu ksudahan Cter nie... Dan pasal cerpen tu.. bg saya ia singkatan bagi "CERita SusPEN".... hahaha..

salam...
hmm,
bley jdi pnulis novel niyh...
hehe...

akak dtg bce cerpen adeq..
pndai adeq buat cerpen..
akak nk smbg bce cerpen ni..
ade kan kat sni smbgn dia??

Author

Alhamdulillah....sambungannya masih dalam proses...harap semua dapat dabar menunggu

Catat Ulasan

Nak komen?Ada kemusykilan? Nak beri pandangan? Silakan. Will hit you back!
:D