6 November 2008

Jangan berlebih-lebihan!!!

| |

Allah berfirman mafhumnya:

“Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu Yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat Ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; Sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang Yang melampaui batas.[31]”

(surah al-A’raaf Ayat 31)

Daripada ayat ini… Intipati yang ana nak tekankan di sini ialah kita hendaklah memakai pakaian yang elok, bersih dan menutup aurat ketika hendak bersolat/sembahyang di masjid. Ini adalah “point” utama ayat ini. Kita tengok masyarakat kita zaman sekarang banyak yang tidak mengambil berat tentang pakaian mereka ketika hendak solat di masjid. Ada yang memakai t-shirt yang mempunyai gambar-gambar yang negetif yang dibawa oleh orang-orang Barat misalnya tengkorak, naga dan macam-macam lagi.

Inilah kita umat Islam mudah terikut-ikut dengan agenda/ budaya orang kafir. Jadi ni yang kita perlu elakkan. Pakailah pakaian yang indah. Sekurang-kurangnya bersih, tidak mempunyai gamabar atau tulisan, dan menutup aurat.

Yang kedua, kita dibenarkan makan selagi makanan yang kita makan itu Halal, tetapi Allah melarang kita melampau batas. Melamapui batas disini bermaksud makan dengan gelojoh, membazir, dan macm-macam lagi. Jadi berhati-hatilah ketika makan kerana jika kita melampui batas sebagaimana yang Allah sebut tadi, maka termasuklah kita di dalam orang-orang yang dibenci oleh Allah.

0 Komen:

Catat Ulasan

Nak komen?Ada kemusykilan? Nak beri pandangan? Silakan. Will hit you back!
:D