25 April 2009

Metro2!!!!

| |
Dari Harian Metro......17.4.2009




PERTANDINGAN khutbah Jumaat terbuka kepada remaja di Lenggong, Perak, baru-baru ini membuka ruang kepada golongan itu sebagai persediaan menjadi pelapis khatib di kalangan remaja. Program anjuran Masjid Ar-Rahmaniah, Kampung Gua Badak, Lenggong dengan kerjasama Pejabat Agama Lenggong dan Kawasan Rukun Tetangga Gua Badak itu disertai tujuh remaja berusia antara 14 hingga 17 tahun bertempat di masjid berkenaan. Penyandang johan khatib, Ahmad Syakir Norazli, 15, dari Lenggong berkata, dia terpanggil untuk menyertai pertandingan membaca khutbah Jumaat itu bagi mengasah bakat dan kebolehannya.“Paling banyak memberi galakan serta membimbing saya khususnya dalam bidang agama termasuk khatib ialah ayah saya, Hj. Norazli Hj. Musa, seorang pendakwah bebas dan ibu, Hjh.Mastura Ahmad, bertugas sebagai guru.“Selain minat mendalam menjadi khatib suatu masa nanti, latihan berkhutbah di sekolah turut membantu saya menambah pengalaman serta kemantapan dalam menyampaikan khutbah,” katanya yang sudah menghafaz 12 juzuk al-Quran di sekolahnya, Mahaad Tahfiz Quran Wal Qiraat, Pulai Condong, Kelantan.Peserta naib johan, Saifullah Mohd Zaine, 17, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tan Sri Abdul Aziz, Lenggong berkata, khatib adalah jawatan penting dalam masyarakat yang bertugas menyampaikan pelbagai isu untuk kepentingan umat Islam.“Saya yakin, jika generasi remaja seperti kami dibimbing dan diberi kepercayaan, kami boleh menjadi pelapis pemimpin terbaik kelak,” katanya.Bagi Mohd Arifuddin Zamri, 14, yang bercita-cita menjadi khatib berkata, kekalahan tidak bermakna tidak layak untuk menjadi khatib kerana masih banyak waktu untuk memperbaiki kelemahan bagi mencapai cita-cita.“Saya minta supaya generasi remaja seperti kami terus diberi kepercayaan dan peluang berterusan kerana usia muda perlu lebih banyak bimbingan,” kata pelajar SM Agama Idrisiah, Kuala Kangsar, Perak.

0 Komen:

Catat Ulasan

Nak komen?Ada kemusykilan? Nak beri pandangan? Silakan. Will hit you back!
:D